Обрнута учионица

Да ли бисте волели да обрнемо учионице ?

Променили бисте искључиво традиционалан начин наставе, једносмерну комуникацију, преношење чињеница, пасивно учење… Знате да настава и учење могу бити другачији. Хајде да видимо шта нам нуде нове наставне методе и зашто бисмо их увели у учионицу.

Иновативне  наставне  методе  су засноване на примени информационо-комуникационих технологија – ИКТ. Неки од алата које се користе у новом приступу настави су Google Drive (Disk), You Tube, Edmodo,  WordPress ,  Flickr , Teachertube, PadletИнспиративне  алате за савремену  наставу можете открити сваке године на  Сајму нових технологија у образовању.

Нове методе су усмерене на ученика, активно га укључујући у наставу. Подстичу  сарадничко учење и његове подврсте као што су: вршњачко учење , think-pair-chair, brainstorming, решавање проблема. Или мењају редослед корака као што то бива у обрнутој настави.

Шта је обрнута учионица?

Ова метода представља сасвим нов приступ настави. Њена главна одлика је у томе да се ново градиво не обрађује у учионици, већ код куће. Час служи за дискусију, утврђивање, израду задатака. Оно што је раније рађено на часу, сад се ради код куће и обратно.

Састоји се у томе да наставник припреми наставне садржаје у виду подкаста, туторијала, презентације, видео снимка, ПДФ фајла. Ученицима се могу препоручити одговарајући текстови на инетрнету или  странице за истраживање. Наставник, дакле, користи ИКТ за припрему и дељење материјала које може лично израђивати или преузумати.

Ђаци код куће проучавају материјале и упознају се са новом лекцијом, бележе закључке, размишљања, недоумице о којима  расправљају у учионици. На часу се претходно научено користи за постављање питања,  размену мишљења и  разговор са наставником и другим ученицима. Овакав приступ новом градиву је погодан  за израду сложенијих задатака и  пројеката на часу.

Улога наставника и ученика се мења, јер се прелази са модела заснованог на предавачу, на модел усмерен на ученика. То јест на персонализовани модел учења који би одговарао сваком ученику понаособ.

Наставник није само особа која преноси знање већ постаје ментор / водич у учењу, док ученик постаје активан учесник, који истражује, поставља питања, сарађује са другима.

Овде је пре реч о специфичном начину  приступа настави  него о наставној методи у правом смислу речи. Обрнута учионица је алат који  наставник може прилагођавати ученицима и циљевима које жели да оствари.

Шта још треба знати ?

Ако желите да испробате овај начин наставе, било би добро да се угледате на примере  искусних колега као што је овај. Извори и примери  на српском језику су малобројни. Па је боље да се окренете иностраним. На овој адреси наћи ћете  заједницу  која ствара изокренуте часове и пише о њима. Јутјуб  обилује снимцима   изокренутог учења. Наћи ћете их под именом  flipped classroom или flipped learning.

Овај модел представља велику одговорност и за професора и за ученика. Посебно зато што није разрађен и објашњен као други модели наставе, већ почива на креативности, стручности  и вештинама наставника, његовог умећа да покрене  сарадњу и активност  ученика. Признаћете да је понекад тешко ускладити све то.

Одакле потиче обрнута учионица  и ко је примењује?

Зачетке налазимо на Харварду деведесетих година прошлог века, када је професор Ерик Мазур схватио да ће рачунари променити традиционалан начин учења.

Човек који је заиста развио овај концепт је амерички математичар и инжењер Салман Кан. Објашњавајући својој сестричини матаматику, схватио је да би било најбоље да снима кратке видео записе, које је ускоро почео објављивати на Јутјубу. Било је то 2004. године. Показало се  је да људи радо гледају његове снимке, па је ускоро објавио кратке лекције из хемије, биологије, економије итд.  Бил Гејтс и Гугл су му 2010. године понудили 3.5 милиона евра. Он је међутим оснаовао Кан Академију, бесплатну и свима доступну базу знања, која је на крају 2017. имала 60 милиона пратилаца и садржаје на 18 језика.

Можемо прочитати да се у  нашој земљи методе обрнуте учионице користе у настави информатике у једној школи у Врбасу. А на Јутјубу можемо наћи канал  са лекцијама за обрнуто учење биологије. Верујемо да има и других који  примењују овај начин рада.

У региону је познат овај хрватски портал, заснован на инверзној настави. На њему можете наћи видео лекције из математике, информатике, физике… Намењен је ученицима и студентима.

Велики број средњих школа, посебно у Америци користи овај тип наставе.

У Француској је прилично популарно окренути учионице.

То видимо на основу мреже за сарадњу и  размену идеја, и алата за постављање и дељење садржаја које налазимо на интернету.

Адресе за оне који знају и воле француски језик :

Зашто је добра обрнута настава?

Главна предност овог типа наставе је слобода како за ученике тако и за наставнике. Ђаци нису приморани да у тишини седе на часовима, већ могу  да ,,живе“ током наставе, слободно комуницирају са професором и међусобно. Обрнута учионица је ослобађајућа за наставника, који не мора изнова да понавља исте лекције, већ добија време и прилику за  непосредан контакт са учеником. Тако постаје ментор, који  рад прилагођава сваком ученику. Наставник је доступнији свима, а његов рад делотворнији. Односи у учионици постају мање формални, комуникација слободнија.  Искуства су показала да су и резултати бољи.

Остале позитивне стране су :

  • веће ангажовање ученика  на часовима и боље усвајање знања
  • научено градиво је постојаније и трајније
  • боља сарадња међу вршњацима
  • наставни материјали су стално доступни
  • одсутним ученицима је једноставније да надокнаде пропуштено градиво
  • слабији ученици добијају неопходну помоћ јер наставник одмах добија повратну информацију, које су најчешће недоумице, нејасноће, шта ученици тешко савладавају. Према томе усмерава рад, задаје задатке, организује групе итд.
  • бољи ученици брже и лакше усвајају градиво
  • могућност да се нове технологије уведу у учионицу и подстакну ђаке да уче.

 

Који су недостаци  обрнуте учионице  

  • Иноватинве наставне медоде увек захтевају детаљну и пажљиву припрему наставника, од кога се захтевају и вештине за израду и дељење онлајн садржаја.
  • Немогуће је контролисати рад ученика код куће и време које су провели радећи на наставном материјалу.
  • Ова метода не припрема ученике за стандардизоване тестове.

Знамо да иновативне наставне методе настају из тежње наставника да ученике припреме за живот у савременом друштву и да их подстакну да развијају компетенције за целоживотно учење.

Савремени  приступ образовању активно учење засновано на критичком мишљењу, размени информација, истраживању и примени информационо-комуникационих технологија – ИКТ у настави. Због тога метода изокренуте учионице завређује пажњу.

 Да ли бисте сада изокренули  учионицу?

аутор текста: Маја Павловић, професор француског језика

Advertisements